Dziecięce emocje potrafią być wyrażane ekspresyjnie, czasami nawet bardzo...
Kryzys klimatyczny, katastrofa klimatyczna – to hasła, które słyszy się coraz częściej. To ważny problem, który dotyczy nas wszystkich, a zatem mówi się o nim w mediach, pisze w gazetach, porusza się go na konferencjach. Prędzej czy później te hasła dotrą do uszu naszych dzieci, co może wzbudzić ich lęk. Rozmowa o zmianach klimatycznych to ważny krok nie tylko ku zracjonalizowaniu/oswojeniu lęku, ale przede wszystkim ku ratowaniu naszej planety.
Kryzys klimatyczny – jak rozmawiać o nim z dzieckiem?
- Dostosuj słownictwo i sposób rozmowy do wieku dziecka.
- W prosty sposób wyjaśnij dziecku czym właściwie jest klimat, jego zmiany i katastrofa klimatyczna.
- Na pytania dziecka odpowiadaj zrozumiale i w możliwie najprostszy sposób.
- Skup się na faktach. Nie strasz, ale też nie okłamuj dziecka.
- Miej na uwadze, że młodszym dzieciom może być trudno zrozumieć czym są zmiany klimatyczne, dlatego w ich przypadku lepiej skupić się na nauce o przyrodzie i cykliczności życia, obcowaniu z naturą, poznawaniu sposobów dbania o środowisko.
- Podkreśl, że działania każdego z nas mają znaczenie.
- Wykorzystuj okazje do poruszenia tematu ochrony środowiska i opowiadaj/przypominaj o tym dlaczego to ważne, by zakręcać kran, segregować śmieci, ograniczyć stosowanie plastiku itd.
- Wesprzyj dziecko i pozwól wybrzmieć jego emocjom.
- Opowiedz o działaniach, które przynoszą efekt i pokaż co już się zmieniło.
- Wspólnie zastanówcie się co może zrobić dziecko, by dbać o środowisko.
- Nie odbieraj nadziei, wszak jest jeszcze szansa by dalszym zmianom klimatycznym zapobiec.
- Nie tylko rozmawiaj z dzieckiem, ale też pozwól na doświadczanie przyrody, bycie bliżej niej.
- Pokazuj i chwal zachowania, które przyczyniają się do ochrony środowiska.
- Korzystajcie z książek i filmów, które rzetelnie przybliżą dziecku tematykę zmian klimatycznych.
- Pamiętaj, że dzieci w głównej mierze uczą się przez obserwację, więc nie skupiaj się jedynie na rozmowie i postaw na realne działania dając dziecku dobry przykład.