Dziecięce emocje potrafią być wyrażane ekspresyjnie, czasami nawet bardzo...
Niepełnosprawność to temat trudny, od którego czasami chciałoby się odwrócić wzrok. Czasami tak właśnie jest, że widząc osobę niepełnosprawną niektórzy udają, że jej unikają, o nic nie pytają i nie zauważają, zupełnie jakby nie istniała. Jednak niepohamowana dziecięca ciekawość świata sprawia, że dzieci bez skrępowania potrafią zapytać „Dlaczego ten pan nie ma nogi?” albo „Dlaczego on tak dziwnie mówi?”. I te pytania są ważne! Nie zależy zatem strofować dziecka jeżeli zada je w obecności osoby z niepełnosprawnością, lecz prosto odpowiedzieć na pytanie. Spotkanie osoby z niepełnosprawnością można potraktować jako okazję do rozmowy z dzieckiem o tolerancji i niepełnosprawności. Tylko jak o tej niepełnosprawności rozmawiać? Oto kilka wskazówek:
- dostosuj sposób rozmowy i stosowane słownictwo do wieku dziecka i upewnij się, że to co mówisz jest dla niego zrozumiałe;
- mów wprost, zadbaj o proste komunikaty;
- jeżeli dziecko zapyta o niepełnosprawność podczas spotkania z osobą z niepełnosprawnością – nie strofuj go;
- zwróć szczególna uwagę na sposób w jaki Ty opisujesz osoby z niepełnosprawnością, unikając obraźliwych określeń, jak np. „kaleka”;
- w prosty sposób opowiedz o przyczynach niepełnosprawności;
- podkreślaj, że osoby z niepełnosprawnością to tacy sami ludzie jak wszyscy inni;
- opowiedz o sposobach w jakie osoby z niepełnosprawnością komunikują się ze światem i radzą sobie z codziennością;
- wykorzystaj wyobraźnię dziecka i poproś je, aby np. na chwilę zamknęło oczy i spróbowało przejść po pokoju lub załóż słuchawki wygłuszające, co da mu możliwość lepszego zrozumienia sposobu odczuwania świata przez osoby niepełnosprawne;
- szczerze i zrozumiale odpowiadaj na wszystkie pytania;
- podkreślaj, że każdemu należy się szacunek;
- naucz dziecko jak może pomóc osobie z niepełnosprawnością, ale podkreśl też, że to tacy sami członkowie społeczeństwa jak wszyscy inni i wcale nie oczekują specjalnego traktowania.
Warto pamiętać, że nie tylko rozmowa ma znaczenie, ale również to, jak my sami traktujemy osoby z niepełnosprawnością, bo tak naprawdę to od nas zależy jak będą traktować je nasze dzieci.