Nie da się ukryć, że dzieci uwielbiają ubrania z postaciami z bajek. Wiadomo przecież, że każdy chciałby mieć koszulkę z ekipą Psiego Patrolu! Tak przynajmniej twierdzą dzieci, bo rodzice w tej kwestii podzieleni są na dwie grupy – jedni kochają bajkowe ubrania, a inni ich nienawidzą. A psychologia? Ona również ma swoje do powiedzenia w kwestii ubrań z postaciami z bajek.
Jak ubrania z postaciami z bajek wpływają na dzieci?
- pozwalają poczuć się modnie;
- mogą ułatwić nawiązywanie relacji/rozpoczęcie rozmowy z rówieśnikami;
- przyczyniają się do poczucia przynależności do grupy;
- sprawiają, że dziecku łatwiej zdystansować się do swoich przeżyć, spojrzeć na sytuację z innej perspektywy;
- pozwalają utożsamić się z bohaterem, przyjąć jego cechy. Mogą wpłynąć na obniżenie poziomu lęku.
Potwierdzenie w badaniach? Proszę bardzo!
W 2016 roku White wraz ze współpracownikami przeprowadził badanie na grupie 180-ciorga dzieci w wieku 4-rech i 6-ciu lat. Dzieci miały wykonać nudne zadanie na komputerze, jednak powiedziano im, że jeżeli będą potrzebować przerwy, mogą zagrać w fajną grę. Uczestników grupy podzielono na trzy grupy, a każda z nich otrzymała nieco inne zalecenia.
Dzieci z pierwszej grupy usłyszały, że mają myśleć o tym, co czują, kiedy wykonują zadanie – czy się starają, czy ciężko pracują. Dzieciom z drugiej grupy powiedziano, żeby w trakcie pracy zastanawiały się nad tym jak ciężka jest to praca z perspektywy osoby trzeciej, np. Czy Kasia się stara? Czy Kasia ciężko pracuje?. Natomiast dzieci z trzeciej grupy miały wybrać gadżet z bajowym motywem (do wyboru była rzez z Batmanem, Dorą, Roszpunką i Bobem Budowniczym) i zalecono im, by podczas wykonywania zadania myślały o tym czy ta konkretna wybrana przez nich postać ciężko pracuje nad wykonaniem tego zadania.
Co się okazało? Dzieci, które myślały o zadaniu z perspektywy osoby trzeciej, były w stanie dłużej skupić się na wykonaniu zadania. Najlepiej jednak radziły sobie dzieci, które miały ze sobą wybrany przez siebie gadżet z ulubionych bohaterem z bajki.